Поховання із шилами та голками у культурах Східної Європи доби пізньої бронзи та передскіфського часу (степ та лісостеп).
Ключові слова:
шила, голки, зрубна культурно-історична спільнота, білозерська культура, отрадненська культура, чорногорівська культура, соціальна структура, іранці, обрядиАнотація
Серед комплексів зрубної культурно-історичної спільноти чимало поховань, котрі містять бронзові шила та голки. Автори аналізують 36 поховань із шилами, 16 поховань із голками, 16 поховань із сполученням «шило + голка» та 4 поховання із кістяними проколками. Відтак було зроблено низку спостережень, головними із яких є наступні: а) шила та голки містилися у похованнях чоловіків та жінок; б) дані речі корелювалися із дорослими; в) опрацьований матеріал свідчить про те, що на західній території зрубної культурно-історичної спільноти чоловіки мали більше шансів бути похованими із шилами; г) у старшій групі (після 40 років) цей шанс був найвищім; д) на східній території жінки мали більш високий шанс бути похованими із голками; е) шила та голки корелюються із соціально неординарними похованнями; є) частина осіб, похованих із шилами, була причетної до управлінської та ритуальної функцій; е) части осіб, похованих із голками, була причетної до ритуальної функції.
Шила та голки виявлено також у святилищах зрубної культурно-історичної спільноти.
У поховальних церемоніях білозерської культури шила та голки корелювалися із соціально ординарними похованнями різноманітних вікових груп.
Шила та голки містилися у чоловічих та жіночих похованнях чорногорівської культури. Голки корелювалися із високою соціальною позицією. Імовірно, вони були жрецькими атрибутами.
Залучення етнографічних та фольклорних матеріалів до аналізу семіотичного статусу шил та голок дозволяє вважати їх сакральними атрибутами.